insikt i process-drama


nuså. äntligen hemma efter förelästning slash workshop i processdrama.
upplevelse och närvaro.
vi var blott sju tappra själar, varav tre studenter men vi hade roligt
och jag lärde mig en hel del om på vilka olika sätt man kan arbeta
med svåra etiska dilemman i skolans värld, hur man kan ta upp de
till ytan istället för att sopa problemen under mattan.

vi fick en berättelse om ishi, genom skapande drama så följde vi ishi
genom hans mödor i det nya amerika då han var den sista i sin ätt urinnevånare.
att med enkla medel förvandla vår föreläsningssal till en stad, 1910 i USA.
arbeta med de etiska dilemman folket stod inför, våra egna tankar och slutledningsförmåga.

hela seminariet var på engelska med finlänska föreläsare så man fick tänka till lite
extra när man ville förklara hur man tänkte sina "tankar" kring ishis vedermödor.
men det var givande. och inte minst intressant.
sen fick jag ju träffa min "gamla" gymnasielärare som nu undervisar på högskolan i drama.
trevligt. sen sa hon att jag såg ut precis som förut och var likadan.
schysst, eller inte. därefter insåg vi att det var tio år sen vi sågs sist.
mhmm. (maria; eftersom tiden går så fort som vi konstaterade tidigare idag) ;) :p

nu blir det släng i soffan. för imorgon är det soptippsbacken som gäller. yiihoo.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0