fattig, svensson eller lyx?


denna helg har spenderats med funderingar över vår (och andras) hysteriska överkonsumtion. mest då av prylar, saker och pinaler. vad vill man med allt detta egentligen? jag vill inte tillhöra skaran av överkonsumenter och nedgången i lån- och kreditträsken men - ibland känns allt bara övermäktigt. men nu har jag bestämt mig. tagit mig (och familjen) i kragen. nu är det slut. det funkar inte i längden; eller, det gör det väl förvisso; men vilken glädje har jag (vi) om nåt år av en massa prylar som "kan vara bra att ha"?

nej. jag har tröttnat på samhällets "krav" att leva i slit- och slängsamhället och överkonsumtion när vår miljö hotas alltmer. jag vill ha den där bufferten på vårt sparkonto, jag vill kunna köpa mig en bil - kontant. jag vill fanimej ha en handpenning till ett hus. så nu ska jag i alla fall försöka. det värsta som kan hända är väl att det skiter sig. typ.

visserligen blir det tungt nu när jag studerar men vi har inte så höga levnadsomkostnader som är återkommande. det är mer de där impulsköpen och "jag-måste-ha-tre-hekto-godis-nu"-köpen som drar ner allt. men nu är det slut.

Kommentarer
Postat av: alex

hoppas du får en bra kväll:D

2008-04-06 @ 20:49:18
URL: http://amethyst.blogg.se
Postat av: mia

Bertyder detta att du ska sluta köpa mixer-saker på tv-shop? Hur var det? Hade du använt den än, eller? ;)

2008-04-07 @ 08:39:58
URL: http://fenomenas.blogg.se
Postat av: ****

och bil är ingen miljöbov??? *ler*

2008-04-07 @ 16:42:39
Postat av: sandra svarar

självklart är bil en miljöbov men det finns bättre alternativ än min gamla utsläppsbov. jag vill ha en hybridbil :)

2008-04-07 @ 21:36:22
URL: http://oktoberkyssar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0